Verhalenkoffer

Je geest is als een parachute , het werkt niet als hij niet open is. (Frank Zappa)

Praktisch – Een verteller boeken

Voor volwassenen

Bij een bedrijfsdiner, verhalen tussen de gangen.
Bij een ‘eindejaarsbijeenkomst’ een jubileum.
Een verjaarsfeest, een kampvuur.
In overleg breng ik een gevarieerd programma, of vertel verhalen in eenzelfde sfeer. We kunnen gezamenlijk een programma samenstellen. Misschien wil je verhalen met een oudere held, of juist een heldin Of met een bepaald thema. Misschien wil je je laten verrassen. Een verhaal duurt meestal tussen 20 en 30 minuten . Een avondvullend programma bevat drie verhalen en een pauze.
Ik maak ook voorstellingen samen met collega’s
De Dood als Peet. (drie vertellers.1 1/2 uur plus pauze.)
Samen met Janneke Tanja en Kitty Legtenberg

De Odyssee (samen met Kees Geelhoed, Fred uit het Broek, Madeleine Nieuwlaat en Janneke Tanja.) Het Duurt 3 of 4 uur. Met koffie, thee en lunchpauze .

Verhalen uit de Metamorfosen Met Annemargriet Veldhorst ,Hans Platenkamp en Janneke Tanja( 3 blokken van ongeveer een uur. In overleg ook te boeken per blok)

Ik begeleid groepen die (levens)verhalen willen delen. Ouderen, jongeren, gemengde groepen.

Voor kinderen

Een optreden met verhalen.
In overleg kunnen verhalen passen in een project of werkthema van de school of een verhaal bij de kerstviering, als inleiding- of afsluiting van een project. Bij het ‘juffenfeest’…. Vraag naar de mogelijkheden.

Vertellen met een creatieve verwerking
Voor kinderen is het vaak prettig om een verhaal creatief te verwerken.
Tekenen, boetseren, knutselen, het maken van een ‘ tableau vivant’ , of het naspelen van het verhaal. Er zijn vele mogelijkheden. Met begeleiding, of alleen een ideesuggestie.

Vertellen met Kamishibai
Jonge kinderen en anderstaligen hebben vaak steun aan afbeeldingen bij het verhaal. Daarvoor is het vertelkastje een prachtig hulpmiddel.
Graag vertellen ze zelf een tweede keer het verhaal zelf met ondersteuning waar het nodig is. Of ze bekijken de platen nog eens als die uitgestald worden in de klas of groep. Dat zet aan tot praten en nog eens delen van het verhaal.

Vertellen met kinderen
Kinderen vertellen graag. Ik geef vertelworkshops op scholen en organisaties die met kinderen werken.