Verhalenkoffer

‘Het feit is dat vertellen een fundamenteel menselijk ongemak aangeeft, een menselijke imperfectie. Als er perfectie is is er geen verhaal.’

— Ben Okri

VERHALENKOFFER EDUCATIEF

In actie voor een klas.

 In haar onderwijs loopbaan werkte Hermine veel met verhalen. Iedere dag een stuk verhaal, maakte dat de klas tenminste 35 lange verhalen kende. Ieder einde schooljaar was het verbazend hoeveel verhalen de leerlingen nog kenden. Ieder dag even terughalen waar we gebleven waren zorgde voor ervaring in navertellen. Er was altijd een aanleiding voor een tekening. Groep 7 bedacht verhalen voor Sint en Pasen. ze tekenden er vertelplaten bij en de kleuters werden getrakteerd op een verhaal. Iedere dag van een ander groepje.  De sociale waarde van dit soort activiteit is groot. Verleden jaar werd de stichting Schoolverteller opgericht, waarvan Hermine een van de voortrekkers is. Daarom gaat zij de lessen die zij heeft gegeven opschrijven en publiceren voor gebruik in het onderwijs.Opmerkingen zijn zeer welkom, zodat mijn beschrijvingen gebruiksvriendelijker kunnen worden. Want door het verlagen van de verteldrempel gaan, naar zij hoopt, steeds meer leerkrachten vertellen.

De eerste gepubliceerde lessen staan op de site van Schoolverteller. Je vindt ze hier: https://schoolverteller.nl/vos-gaat-een-stukje-rijden/

https://schoolverteller.nl/een-verhaal-zeven-lessen-sociaal-emotionele-ontwikkeling/

https://schoolverteller.nl/een-verhaal-zeven-lessen-taal-en-lezen/

https://schoolverteller.nl/een-verhaal-zeven-lessen-dramatische-vorming/

https://schoolverteller.nl/een-verhaal-zeven-lessen-beeldende-vorming/

https://schoolverteller.nl/een-verhaal-zeven-lessen-muziek/

 

 

Voor de Stichting Verhalenfontein en Schoolverteller ontwikkelde ik samen met Iris de Ruiter https://roderuiter.nl/ en Nanny de Backer https://nanny-debacker.jimdofree.com het onderstaande project.

Klaterende Klanken                                      

Klaterende Klanken is een workshop voor groep 5-6 van het basisonderwijs. In deze workshop luisteren de kinderen naar een verhaal en gaan het ook zelf vertellen.                                                                                                                          

5 Talen                                                                                        

De kinderen luisteren naar een verhaal dat in 5 verschillende talen verteld wordt. Telkens zien we lichtjes in de ogen van andere kinderen glimmen. Zij verstaan dat stuk van het verhaal. Die kinderen mogen het vertellen en zo verzamelen we met de hele klas in 5 stukken het hele verhaal over Hodja.

Storyboard maken                                      

 Daarna gaan de kinderen een storyboard maken. Ze tekenen het verhaal. In groepjes mogen ze aan de hand van hun storyboard voor de klas het hele verhaal vertellen.

Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.

Interesse?
Scholen in Rotterdam-Noord kunnen contact opnemen via Cultuurtraject Rotterdam
Scholen elders in de regio kunnen direct contact opnemen met mij info@verhalenkoffer.nl of https://schoolverteller.nl