VERHALENVERTELLER OP SCHOOL
Vertellen in de klas In haar onderwijs loopbaan werkte Hermine veel met verhalen. Iedere dag een stuk verhaal, maakte dat de klas tenminste 35 lange verhalen kende. Ieder einde schooljaar was het verbazend hoeveel verhalen de leerlingen nog kenden. Ieder dag even terughalen waar we gebleven waren zorgde voor ervaring in navertellen.
Verhaal en tekenen Er was altijd een aanleiding voor een tekening. Groep 7 bedacht verhalen voor Sint en Pasen. ze tekenden er vertelplaten bij en de kleuters werden getrakteerd op een verhaal. Iedere dag van een ander groepje. De sociale waarde van dit soort activiteit is groot.
Voor de Stichting Verhalenfontein ontwikkelde ik samen met Iris de Ruiter https://roderuiter.nl/ en Nanny de Backer https://nanny-debacker.jimdofree.com het onderstaande project.In het schooljaar 2024-2025 gaan we weer met 17 groepen aan de slag.
Klaterende Klanken
Klaterende Klanken is een workshop voor groep 5-6 van het basisonderwijs. In deze workshop luisteren de kinderen naar een verhaal en gaan het ook zelf vertellen. 5 Talen De kinderen luisteren naar een verhaal dat in 5 verschillende talen verteld wordt. Telkens zien we lichtjes in de ogen van andere kinderen glimmen. Zij verstaan dat stuk van het verhaal. Die kinderen mogen het vertellen en zo verzamelen we met de hele klas in 5 stukken het hele verhaal over Hodja. Storyboard maken Daarna gaan de kinderen een storyboard maken. Ze tekenen het verhaal. In groepjes mogen ze aan de hand van hun storyboard voor de klas het hele verhaal vertellen.
Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.
Interesse?
Scholen in Rotterdam-Noord kunnen contact opnemen via Cultuurtraject Rotterdam
In Den Haag vind je me via Cultuurschakel (zoekfunctie: klaterende klanken)Scholen elders in de regio kunnen direct contact opnemen met mij: info@verhalenkoffer.nl
Onder de naam ‘Verteller in school’ zet ik me verder in voor meer vertellen in het onderwijs. Vraag naar mogelijkheden voor kleuters tot en met groep 8