Verhalenkoffer

Iedereen heeft een verhaal te vertellen.

VERHALENVERTELLER OP SCHOOL

In actie voor een klas.

Vertellen in de klas                                                                                                                                                                           In haar onderwijs loopbaan werkte Hermine veel met verhalen. Iedere dag een stuk verhaal, maakte dat de klas tenminste 35 lange verhalen kende. Ieder einde schooljaar was het verbazend hoeveel verhalen de leerlingen nog kenden. Ieder dag even terughalen waar we gebleven waren zorgde voor ervaring in navertellen.

Verhaal en tekenen                                                                                                                                                                   Er was altijd een aanleiding voor een tekening. Groep 7 bedacht verhalen voor Sint en Pasen. ze tekenden er vertelplaten bij en de kleuters werden getrakteerd op een verhaal. Iedere dag van een ander groepje.  De sociale waarde van dit soort activiteit is groot.

Stichting Schoolverteller                                                                                                                                                       Een poosje geleden werd de stichting Schoolverteller opgericht, waarvan Hermine een van de voortrekkers was. Daarom heeft zij de lessen die zij daarvoor ontwikkelde opgeschreven en gepubliceerd voor gebruik in het onderwijs.Inmiddels maakt Hermine geen deel uit van ‘schoolverteller’.Ook de door Hermine ontwikkelde lessenseries zijn verdwenen.

Voor de Stichting Verhalenfontein ontwikkelde ik samen met Iris de Ruiter https://roderuiter.nl/ en Nanny de Backer https://nanny-debacker.jimdofree.com het onderstaande project.

Klaterende Klanken                                      

Klaterende Klanken is een workshop voor groep 5-6 van het basisonderwijs. In deze workshop luisteren de kinderen naar een verhaal en gaan het ook zelf vertellen.                                                                                                                          

5 Talen                                                                                        

De kinderen luisteren naar een verhaal dat in 5 verschillende talen verteld wordt. Telkens zien we lichtjes in de ogen van andere kinderen glimmen. Zij verstaan dat stuk van het verhaal. Die kinderen mogen het vertellen en zo verzamelen we met de hele klas in 5 stukken het hele verhaal over Hodja.

Storyboard maken                                      

 Daarna gaan de kinderen een storyboard maken. Ze tekenen het verhaal. In groepjes mogen ze aan de hand van hun storyboard voor de klas het hele verhaal vertellen.

Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.

Interesse?
Scholen in Rotterdam-Noord kunnen contact opnemen via Cultuurtraject Rotterdam
Scholen elders in de regio kunnen direct contact opnemen of met mij: info@verhalenkoffer.nl

Onder de naam ‘Verteller in school’ zet ik me verder in voor meer vertellen in het onderwijs.