Verhalenkoffer

Iedereen heeft een verhaal te vertellen.

Mislukte les

 

Zelden lees ik over een mislukte les..
Je had je les tot in de puntjes voorbereid, maar de sfeer in de groep is door omstandigheden anders. Of er is opeens te weinig tijd.
Je kwam op school, geheel enthousiast over vertellen en het proces lijkt op lopen door koude aardappelpuree.
Dan ligt de gedachte op de loer dat deze les een slechte keus was,
Dat je nog niet ervaren genoeg bent.. Dat de groep hier niet klaar voor is. Je les of aanpak was te ongewoon. Dat het helemaal aan jou ligt.

STOP DAAR MAAR . Het overkomt iedere leerkracht, ook die met veel ervaring….. als ze tenminste iets nieuws/anders aanpakken.

Maar……Wat te doen als het je overkomt.

Accepteer het.
Praat met de groep. Zeg dat je merkt dat het niet lekker loopt. Overleg of jullie na een ‘reset’ weer kunnen beginnen. (stel je doelen bij) Wanneer je het aandurft laat je de leerlingen een reset yell bedenken die je met z’n allen roept, waarna de les opnieuw begint. Of doe de les op een nader moment.

Neem het jezelf niet kwalijk.
En wanneer je toch bent vastgelopen, om wat voor reden dan ook. Neem het jezelf niet kwalijk. Een mislukte les is ook een les. Wanneer we de leerlingen vertellen dat ze van hun fouten leren, mogen we het onszelf ook gunnen.
En laten we onszelf en ‘onze kinderen’ voorhouden hoe belangrijk het is om te streven naar beter. En dat het vaak niet in een keer gaat. Hoe belangrijk het is nieuwe dingen te blijven proberen. Dan kun je dat ook zelf doen.

Dus probeer het nog eens, op een iets andere manier. Maar wees een voorbeeld en geef niet op!