Verhalenkoffer

Zo gaat het nu eenmaal bij een goed verhaal. Dat onderga je niet als een verslag achteraf van wat er is gebeurd, maar het gebeurt als het ware in het vertellen zelf (Harry Mulisch.)

Kamishibai met Kleuters

                                                                    Tijd voor een uitgewerkt voorbeeld van Kamishibai (Vertelkastje) met kleuters. Ik. nam de platen die horen bij het verhaal  ‘Help een verrassing’ Te lenen bij de bibliotheek. Juf had het verhaal tijdens de voorleesdagen voorgelezen. Maar toen het kastje open ging werd het toch weer spannend. Het verhaal heb ik interactief verteld met de kleuters. We maakten alle dierengeluiden. We vergeleken ons met de hoofdpersonen. De een druk en wild, de ander rustig.

Beeldend werk. De kinderen kregen een blad, met daarop een getekende picknickmand. Met kleurpotloden gingen ze tekenen wat er uit kwam. De oudste kleuters mochten bedenken voor wie ze de picknickmand hadden gevuld met dingen .

Ritmespel. Eekhoorn, eekhoorn, eekhoorn, Vos Bij eek en hoorn klapten we op de knieën en bij vos in de handen. Daarna: eekhoorn, eekhoorn, vos. Dan Eekhoorn Vos.  Die drie keer en als laatste, de eerste herhalen. Uiteraard per regel opgebouwd. Niet alle kleuters konden horen speken en klappen al uitvoeren. Maar dat was niet erg, dat komt nog.

Muziek Ik zong het oude liedje “De kikkertjes zijn aardig om te zien” . direct werd het refrein meegezongen. Kies gewoon een liedje uit over een van de dieren op de vertelplaat.