Verhalenkoffer

Bij bewustzijn hoort het vermogen om betekenisvolle verhalen te vertellen en daarin te geloven

— Yoah Nuval Harari

VOORLEESDAGEN (2) OUDERS MOTIVEREN

Tijdens de Nationale voorleesdagen worden jeugdbibliothecarissen, peuterleidsters en leerkrachten van de basisschool gestimuleerd om kinderen voor te lezen.                                                                                                                   En het is aan hen om de ouders van hun leerlingen te stimuleren dat ook te doen.

Er wordt hard gewerkt, ouders worden aangemoedigd om thuis voor te lezen. Er bestaat een leestas, een voorleesexpress en een boekfiets. Vrijwilligers komen voorlezen, boeken promoten en ouders stimuleren op vele plekken.

Maar. Gaan ouders dan meer voorlezen? Welke ouders lezen eigenlijk voor? Tot welke leeftijd?                                               Alle ouders die het Nederlands beheersen willen best graag voorlezen. Het is leuk en gezellig. Er zijn in deze weken vele adviezen om het nog leuker en nog gezelliger te maken.

Hoe dan, als je Nederlands alles behalve perfect is en de oudere kinderen je uitlachen om je pogingen. Dan laat je het al snel rusten.

Wat te doen?

Vertellen!                                                                                                                                                                                             Laten we de Oma’s en Opa’s, of de ouders, die nog oude verhalen kennen,vragen te vertellen (en te zingen) in hun moedertaal. En wanneer je erachter komt welk verhaal het is, vertel het dan in het Nederlands in de klas. Hoe groter de b.v. Syrische woordenschat van een Syrisch kind is, hoe groter die wordt in het Nederlands. En dat geldt voor alle talen.                                                                                                                                                                                                        Of gebruik prentenboeken zonder woorden en maak de verhalen zelf. Dat kan in iedere taal. Zo groeit de peuter ( alle kinderen die van een aandachtsmomentje houden) op met het vertelmoment, dat het voorleesmoment voorlopig kan vervangen.

Het gaat om taalverwerving én leesbevordering.

Vertellen gaat voor het lezen uit!

Boeken zonder tekst ? Ik noem er een aantal op mijn website. www.Verhalenkoffer.nl  Ze zijn niet allemaal meer verkrijgbaar, maar er zijn er veel meer.