Verhalenkoffer

Als een rommelig bureau een rommelige geest betekent, wat betekent een leeg bureau dan ( Albert Einstein )

Kinderboekenweek

Wat komt zij doen? De leerlingen van groep 8 vragen het zich af aan het begin van de schooldag. “Oh ja Kinderboekenweek”, zegt er één.
“Dus krijgen jullie een vertelworkshop”, zeg ik.
Gelukkig begin ik met een verhaal: De dansende Kraanvogel.
Een wonder hoe de gehele klas in het verhaal zinkt. Het is muisstil.

Dan aan de slag. Het verhaal even uitpluizen: hoofdpersonen, situaties, gebeurtenissen, actie.
In zes vakken tekenen de leerlingen zes taferelen van het verhaal. Snel, het is altijd goed, als je maar weet wat je hebt getekend.
Hoe verschillend hun aanpak ook is, na twintig minuten is iedereen klaar.
Vertellen aan elkaar in tweetallen. Oefenen dus. Ze geven elkaar een compliment over een mooi woord, een mooie zin, een leuke manier.

En dan vraag ik wie voor de klas een stukje wil vertellen.
Drie leerlingen overwinnen zichzelf en komen één voor één voor de klas.
Aandacht en spanning…….. Je kunt een speld horen vallen. En ze vertellen, hebben mooie zinswendingen onthouden, voegen toe, laten weg, brengen spanning in het verhaal. De medeleerlingen zijn vol lof. De klassenleerkracht, geeft complimenten over durf en doorzettingsvermogen. En vertelt me later hoe verbaasd ze is. Verbaasd over de leerlingen die mooi vertelden. Kinderen die straalden, terwijl ze zich normaliter niet zo laten zien.
Een gelukkige verhalenverteller verlaat na anderhalf uur de school.