Verhalenkoffer

‘Het feit is dat vertellen een fundamenteel menselijk ongemak aangeeft, een menselijke imperfectie. Als er perfectie is is er geen verhaal.’

— Ben Okri

Sportvisser in de Balletschool

 

Jowi Schmitz leverde de titel van dit stukje en gooide wat mij betreft de knuppel in het hoenderhok.  Ze schreef in Trouw op 17 oktober een artikel  (* 1).

Daarin viel direct de blik op het volgende:

Kinderen een boek laten lezen? Geef het op!

Docenten lezen ook niet voor het plezier.  

Vervang het woord boek door Verhaal.

Eindelijk meer aandacht voor het vertelde verhaal.

Ik was blij verrast,   “Een verhaal maken, Gewoon hardop, niet in schriftjes of zo”                                                                                                                                                                                                 Mijn vertellershart gloeide .                                                                                                                                                                                                                                                              Zie, vertellen wordt ontdekt.  Vertellen in plaats van lezen. Mijn ervaring: In klassen schitteren juist die kinderen als verteller, die bij lezen niet uit de verf komen.  Niet zo gek toch? Vòòr lezen komt taal; passief en actief. En ben je geen goede lezer in deze tijd, dan slaat het enthousiasme neer. Er komt een grauwsluier over. Je voelt je een sportvisser in de balletschool.

Vòòr verhalen schrijven, komt verhalen vertellen.                                                                                                                                                                                                          Mondeling.Prof Wilhelmina Bladergroen zei in de jaren ’60 van de vorige eeuw : “Wanneer een kind geen erwtensoep verdraagt, helpt het niet hem iedere dag een paar lepels te laten eten. ( verplichte leeskilometers ? ) En ze leerde me: De weg naar succes is geplaveid met succes.

De hoogste tijd!                                                                                                                                                                                                                                                                                         Vertellers betrekken bij het taal- en leesonderwijs. Vertellers die komen voordoen hoe dat gaat, werken met verhalen. Vertellers die leerkrachten leren vertellen of coachen in vertellen en hoe ermee te werken in de groep. Terwijl je voldoet aan kerndoelen en 21e-eeuwse vaardigheden van verschillende vakgebieden.  (Schoolvertellers zijn zowel bevoegd in het onderwijs, als gedegen vertellers.)                                                                                                                                                               Kortom: aandacht voor Vertellen in het onderwijs.

Jowi Schmitz * 1 https://www.trouw.nl/onderwijs/kinderen-een-boek-laten-lezen-geef-het-toch-op~bb435d6d/

Waarom en hoe vertellen in de klas werkt beschreven mijn collega’s Babboes (Melanie Plag collega Schoolverteller * 2)en Rudolf Roos. Dat hoef ik dus niet alweer te doen.

* 2  http://blog.babboes.nl/2020/11/waarom-verhalen-vertellen-werkt-in-het.html

*3        https://www.rudolfroos.nl/onderwijs/artikelen/wetenschappers-over-het-vertellen-van-verhalen-als-didactisch-middel/